מאי 13, 2024
תשלום ימי מחלה

כמה ימי מחלה מגיעים לכם בשנה?

 

בכתבה הבאה, תמצאו מידע רלוונטי לגבי כל הזכויות המגיעות לכם כאשר אתם לוקחים ימי מחלה עבור עצמכם או עבור טיפול בבני משפחתכם. חשוב לציין שלכל עובד ועובדת במדינת ישראל, יש זכאות ל-1.5 ימי מחלה עבור כל חודש עבודה. כלומר, יש להם 18 ימי מחלה סה"כ בשנה.
במידה וימי המחלה לא מנוצלים, הרי שלא ניתן לפדות אותם ולקבל עליהם כסף. מה שכן, יש מקרים חריגים בהם כן ניתן לקבל עליהם כסף. מומלץ לבדוק מה אומר ההסכם הקיבוצי או ההסכם העבודה שיש בין העובד למעסיק. כמו כן, חשוב לציין שיש איסור גורף לפטר עובד שנעדר ממקום העבודה בגלל מחלה.

כמה מילים על תשלום דמי מחלה

על היום הראשון, אין תשלום. על היום השני והשלישי, יש תשלום של 50 אחוזים משכר העבודה והחל מהיום הרביעי, יש תשלום של 100 אחוזים משכר העבודה. במידה ולא שולמו דמי מחלה, העובד יכול להגיש תביעה כנגד המעסיק ולקבל פיצויים. אגב, יש לא מעט מקומות עבודה שמשלמים דמי מחלה החל מהיום הראשון. חשוב מאוד לבדוק מה כתוב לגבי תשלום דמי מחלה בחוזה שנחתם מול המעסיק.

ניצול מכסת ימי המחלה

במידה והעובד חלה ובעקבות כך ניצל את כל ימי המחלה שנצברו לזכותו ויש לו צורך בימים נוספים, הוא לא יקבל תשלום על אותם ימים. מה שהוא כן יכול לעשות זה לבקש לצאת לחופשה ללא תשלום. חשוב לציין, שאם העובד לא עבד מעל 30 ימים עקב מחלה, ניתוח או תאונה, הוא עשוי להיות זכאי לתשלום מטעם לשכת התעסוקה. לתשלום זה קוראים הבטחת הכנסה. התשלום יהיה לתקופה של עד 6 חודשים.

ניצול ימי המחלה

אפשר לנצל את ימי המחלה לטובת טיפול בילד חולה. יש עד 8 ימי מחלה שניתן לנצל לטובת טיפול בילדים חולים שהינם מתחת לגיל 16. חשוב לציין שאם מדובר על הורה יחידני, הרי שהוא יכול לנצל עד 16 ימי מחלה לטובת הטיפול בילדיו. יש גם מקרים מסוימים שבגינם תינתן מכסה גדולה יותר של ימי מחלה. לדוגמה, אם לילד של העובד יש מחלה המצריכה טיפול בדיאליזה או מחלה ממארת, הרי שהוא יכול לנצל עד 90 ימי היעדרות בשנה.

האם אפשר לנצל ימי מחלה לטובת טיפול בהורים?

התשובה היא כן. אפשר לנצל עד 6 ימי מחלה לטובת טיפול בהורים. כמובן נציין שהורה נחשב לאדם חולה, במידה והוא אכן הפך להיות תלוי באחר לצורך ביצוע פעולות יומיומיות.

האם אפשר לנצל ימי מחלה לטובת טיפול בבת הזוג או בן הזוג?

התשובה היא כן. אפשר לנצל עד 6 ימי מחלה בגין מחלה של בן או בת הזוג. כמובן שגם כאן, ממש בדומה לטיפול בהורים, הזכאות תינתן במידה ובן או בת הזוג הפכו להיות תלויים באחר ומתקשים לבצע פעולות יומיומיות בעצמם.