מאי 13, 2024
איך מתמודדים עם התעמרות בעבודה

התעמרות בעבודה – שאלות ותשובות

התעמרות בעבודה מוגדרת כהתנכלות תעסוקתית שחוזרת שוב ושוב כלפי עובד או עובדת. ההתנכלות יכולה להיות נפשית או פיזית או גם וגם. המאפיינים שלה הם יחס מבזה ומשפיל, בידוד מקצועי, אווירה של איומים, פגיעה בשגרה של העובד או העובדת, אמירת הערות מטרידות ומשפילות ועוד.

הכתבה בשיתוף עם משרד עורכי דין אריק שלו ושות'.

שאלה מס' 1 – איזה הוכחות העובד או העובדת צריכים להציג על מנת להוכיח התעמרות?

עליהם להציג ראיות שיתמכו בגרסאות שלהם ומה הכוונה? מסמכים, קבצי ווידאו, קבצי אודיו, חפצים ועדויות נוספות. כל אלה יושגו על פי חוק והצגתן תהיה מאושרת על ידי בית הדין.

שאלה מס' 2 – האם עובד או עובדת יכולים להגיש תביעה על התעמרות?

הם יכולים להגיש תביעה במסגרת החוקים הקיימים. כמו כן, כל מקרה של התעמרות ייבחן לגופו וזאת על פי העובדות הנתונות. לדוגמה, אם מדובר על תביעת התעמרות במסגרת חוק איסור לשון הרע, ניתן להגיש תביעה כאשר אכן נאמרו לעובד או לעובדת דברים שעשויים להשפיל ולבזות אותם וכמו כן בתנאי שאותם דברים נאמרו כאשר היו אנשים נוספים בסביבה. מנגד, כאשר מדובר על תביעת התעמרות במסגרת החוק למניעת הטרדה מינית, היא תוגש כאשר אכן הייתה התנהגות מתעמרת והיא בוצעה כאשר העובד או העובדת הוטרדו מינית.

שאלה מס' 3 – האם התעמרות מצד הבוס יכולה להיות גם מחוץ לשעות העבודה?

כן. כיום, לא מעט עובדות ועובדות עובדים מהבית או זמינים למיילים ולטלפונים מעבר לשעות העבודה הרשמיות ועל כן, אם הם יצליחו להוכיח את עניין ההתעמרות, לא תהיה לכך חשיבות שההתעמרות בוצעה מעבר לשעות העבודה הרשמיות.

שאלה מס' 4 – במידה ועובד או עובדת מתפטרים עקב התעמרות, האם יהיו זכאים לפיצויים?

על פי הכתוב בחוק פיצויי פיטורין, יש רשימה של מקרים בהם עובד או עובדת יהיו זכאים לפיצויי פיטורין. אחד מבין המקרים הוא הרעה משמעותית בתנאי העבודה או נסיבות שבהן אין לדרוש מהעובד או העובדת להמשיך לעבוד במקום העבודה. יש מקרים בהם קבע בית הדין שהמעסיק לא יכול לדרוש מהעובד לעבוד כאשר הוא סובל מיחס מבזה ומשפיל. על כן, בהחלט יש זכאות לפיצויי פיטורין.

שאלה מס' 5 – מה קורה אם העובד או העובדת לקו בבעיה בריאותית עקב התעמרות בעבודה? האם הם יכולים לתבוע פיצויים בנוסף לתביעה שיגיש כנגד המעסיק?

במידה ועובד או עובדת נפגעו פיזית בגלל שעברו התנכלות תעסוקתית, הם בהחלט יכול לפנות למוסד לביטוח לאומי ולקבל אחוזי נכות.

שאלה מס' 6 – לאיזה עורך דין עליכם לפנות אם חוויתם התעמרות בעבודה?

יש לפנות לעורך דין המתמחה בדיני עבודה ושיש לו ניסיון עם מקרים של התעמרות בעבודה.
עורך דין כזה ידריך אתכם בדיוק מה לעשות. כי תסכימו איתנו שלאף אחד לא מגיע לסבול יחס משפיל ומזלזל.